Laatst bijgewerkt: 24 januari 2023
Een groot deel van de werknemers vindt het prettig om op afstand te werken. Ze zijn minder tijd kwijt aan reizen, hebben meer vrijheid om hun eigen tijd in te delen, ervaren doorgaans een betere focus en concentratie en kunnen in veel gevallen een betere balans vinden tussen werk en privé. Toch missen ook veel werknemers de zakelijke overleggen, inspirerende uitwisseling van ideeën en informele momenten bij het koffieapparaat. Er is dus nog zeker een belangrijke rol weggelegd voor het kantoor.
Met deze tips kom jij tot een moderne kantooromgeving die perfect aansluit bij deze nieuwe manier van werken.
Digitale communicatie vindt plaats via Teams en Zoom. Op afstand werken is effectief en efficiënt. Aan de andere kant is het van groot belang om de betrokkenheid van je medewerkers met je organisatie op peil te houden. Maak van het kantoor een inspirerende ontmoetingsplek, waar medewerkers ideeën uitwisselen, kennis delen en hun collega’s in levenden lijve zien.
Dit doe je door de kantoorruimtes in te delen op basis van specifieke activiteiten in plaats van individuele functies. Richt bijvoorbeeld vergaderruimtes in, stilteruimtes, belruimtes en een aparte ruimte om in te brainstormen. Kies voor moderne en inspirerende kantoorinrichting, die bijdraagt aan het creatieve proces.
Werknemers komen maar een deel van de werktijd naar kantoor. Richt gedeelde werkplekken in, waar iemand makkelijk kan gaan zitten met zijn of haar laptop. Kies voor een afwisseling tussen stille werkplekken en workcafé’s, typische werkplekken met bureaustoelen en zit-stabureaus tot out of the box werkplekken met knusse hoekjes en artistieke meubelen. Zo is er voor ieder wat wils en heb je altijd een geschikte werkplek voor het doel waarmee een medewerker naar kantoor komt.
Nu er minder medewerkers dagelijks aanwezig zijn op kantoor, kan je waarschijnlijk af met minder kantoormeubilair. Dit werkt al kostenbesparend, maar voor een verdere besparing en met het oog op duurzaamheid is het interessant om te kiezen voor tweedehands kantoormeubelen. Kies altijd voor ergonomisch gebruikt kantoormeubilair dat goed instelbaar is. Hierdoor kan eenieder die gebruik maakt van de werkplek de meubels aanpassen aan de eigen houding. Een verkeerde houding tijdens het werken kan onder meer rug- en nekklachten veroorzaken, met een verminderde productiviteit als gevolg. Lamers-kantoormeubelen. nl biedt een ruim assortiment aan hoogwaardige gebruikte kantoormeubelen van A-merken.
Om binding te houden met je werk, is het prettig om je collega’s regelmatig te zien. Zo in het echt is het toch anders dan tijdens een videocall. Klets bij tijdens een lunchwandeling of in de pantry, niet alleen over het werk, maar ook over jezelf, het laatste nieuws of andere koetjes en kalfjes. Deze fijne informele gesprekken zorgen ervoor dat je meer binding ervaart met je collega’s en ze een stuk beter leert kennen. Collega’s worden zelfs vaak als eerste genoemd bij de vraag wat mensen zo leuk vinden aan hun werk!