Laatst bijgewerkt: 16 januari 2023
Employer branding, wat is dat eigenlijk en waarom is dit belangrijk? Employer branding is alle inspanningen die een bedrijf levert om een duidelijker beeld van de organisatie te schetsen om zich als een aantrekkelijke werkgever op de kaart te zetten. In dit artikel vertellen wij je meer over de noodzaak van employer branding en hoe je ermee kunt beginnen.
Met employer branding zorg je ervoor dat mensen jouw bedrijf interessanter vinden dan andere bedrijven. Maar employer branding gaat verder dan alleen vacatures verkopen of het benaderen van potentiële kandidaten voor functies zoals bij recruitment. Door in te zetten op employer branding, zorg je ervoor dat (potentiële nieuwe) medewerkers je zullen gaan zien als een werkgever die zich onderscheidt van andere werkgevers. Hierdoor trek je mensen aan die bij jouw bedrijf passen en zorg je ervoor dat ze ook effectief willen blijven. Bij het realiseren van succesvolle employer branding komt zeker een goed staaltje project management kijken, zet het dan ook als een taak op jullie agenda. Wanneer je als werkgever aantrekkelijk bent, trek je mensen op niveau aan. Sterke merken krijgen fans en dat is zeer gunstig als je nieuwe arbeidkrachten wil aantrekken.
Goede employer branding start met het bepalen van de identiteit van jouw organisatie. Denk aan de bedrijfscultuur en de onderscheidende bedrijfswaarden die kenmerkend voor jouw organisatie zijn. Bedenk wat jouw bedrijf bijzonder maakt en waarom mensen voor jou moeten kiezen en niet voor de concurrentie. Dat is het verhaal dat je wilt vertellen aan de buitenwereld. Hoe beter je kunt overbrengen dat jij als werkgever superinteressant bent, des te eenvoudiger het is om passende en kwalitatieve mensen te vinden voor je bedrijf. Verder zal je personeel zelf ook sneller nieuwe mensen aantrekken. Bedenk welke profielen bij jouw merk passen, welke associaties mensen bij jouw merk hebben en welke merkbeloftes je doet. Hier pas je je employer branding strategie op toe, zodat je consistent en geloofwaardig overkomt. Een goed crm systeem komt hierbij zeker van pas, zodat je de relatie en interactie met jouw potentiële klanten optimaal kunt beheren en je boodschap goed over kunt brengen.
Je employer branding strategie overbrengen doe je door in te zetten op communicatie. Breng je bedrijfswaarden op een consistente en geloofwaardige manier naar buiten. Maak om te beginnen al eens een aparte pagina op je website en laat zien wat jouw bedrijf een goede werkgever maakt. Je kunt dit onderstrepen door verhalen van tevreden en enthousiaste werknemers te laten lezen. Een goede employer branding strategie is het belangrijker dan je denkt. Het is een essentiële basis om verder succes uit te bouwen. Want, een fijne werkomgeving maakt vanzelfsprekend ook een fijn merk.