Leer beter om te gaan met jouw tijd

Laatst bijgewerkt: 24 februari 2023

Werk je tegenwoordig vanuit huis en heb je moeite om werk en privé met elkaar te combineren? Dan ben je niet de enige. Steeds meer mensen hebben dit probleem en weten ook niet goed hoe ze dit op moeten lossen. Het daait hierbij namelijk allemaal om het zo efficiënt mogelijk inrichten van tijd en daarin toch zo veel mogelijk werkzaamheden gedaan krijgen. Voordat je met een cursus timemanagement begint, kan je zelf al een aantal veranderingen aanbrengen die jou hierbij kunnen helpen. Maar hoe kan je jouw tijd dan op een efficiënte manier inrichten? Onderstaande informatie zet alles voor jou op een rij.

Wat kun je lezen in dit artikel?

    Efficiënt werken voor goede resultaten

    Zowel bij een cursus timemanagement als wanneer je zelf veranderingen aanbrengt in jouw tijd en werkzaamheden leer je voornamelijk hoe je jouw tijd efficiënt kan gebruiken. Meer efficiëntie aanbrengen zorgt er namelijk voor dat je meer gedaan krijgt, zonder dat je hier extra tijd aan kwijt bent of meer inzet voor moet geven. Het is daarbij belangrijk dat je goed voor ogen hebt welke werkzaamheden er zijn en wanneer alle werkzaamheden af moeten zijn. Op basis hiervan ga je namelijk prioriteit geven aan bepaalde taken. Deze zet je bovenaan de lijst. Zodra je de volledige lijst hebt samengesteld, kan je beginnen met het indelen van jouw tijd. 

    Een goede planning maken

    Bij time management draait het ook allemaal om het maken van een goede planning. Je kan voor de hele week, een maand of zelfs per dag een goede planning maken. Het is van belang dat je hierbij realistisch bent over de tijd die overal voor nodig is en de tijd die je daadwerkelijk aan het werk besteedt. Door vooraf een planning te maken en daarbij per uur aan te geven welke taken je uitvoert, zorg je ervoor dat je een goede houvast hebt om mee te werken. Je merkt ook dat je hiermee minder geneigd bent om met andere taken bezig te zijn. Ieder uur kan je weer iets anders doen. Vergeet bij de planning ook niet om de rustmomenten in te plannen, zodat je ook de nodige ontspanning krijgt. 

    De voordelen van time management

    Als je time management goed toepast, profiteer je van een groot aantal voordelen. Denk aan het hebben van een overzicht van alle werkzaamheden die je uit moet voeren en de deadlines die hierbij horen. Een ander groot voordeel is dat je minder stress hebt van alle werkzaamheden. Je weet beter waar je aan toe bent en bent op een efficiënte manier bezig om de deadlines te behalen. De ontspanning die je ervoor in de plaats krijgt, kan helpen om jouw gezondheid goed te houden. Je kan de werkzaamheden weer beter volhouden gedurende de dag en legt alles aan het einde van de dag aan de kant.

    Advertentie