Laatst bijgewerkt: 3 juli 2023
Wil je graag een bedrijfspand of kantoorruimte gaan huren of loopt je huidige huurcontract af en ben je op zoek naar een nieuwe ruimte? Als je een nieuw huurcontract af gaat sluiten, zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Je wil immers niet te veel betalen en je wil wel een geschikte ruimte hebben voor jouw bedrijf en eventueel je personeel. In dit artikel geven we je 5 tips voor het huren van een kantoorruimte!
Heb je een budget waar jij je aan moet houden? Zorg dan dat je dit meteen meeneemt in je zoektocht naar een geschikte ruimte. Soms betekent dit ook dat je beter in een andere plaats kunt zoeken, maar wil je bijvoorbeeld per se een kantoorruimte in Almere huren, dan kun je op zoek gaan naar plekken die wat minder prijzig zijn in of rondom de stad.
Ga je huren van een grote of kleine verhuurder? Als je het liefst zo min mogelijk wil betalen, kun je het beste zoeken naar een kleine verhuurder. Deze willen nog wel eens zakken met hun prijs als je goed met ze onderhandelt. Als je met grotere partijen in zee gaat, teken je vaak voor een vaste prijs waar ze niet snel van af zullen wijken. De waarde van hun onroerend goed is immers vaak gebaseerd op de huurprijs die ze vragen.
De huurvrije periode is altijd onderdeel van een zakelijk huurcontract. Het is de periode waar je geen huur over hoeft te betalen. Die loopt vanaf dag 1 van het huurcontract tot een afgesproken datum. Gebruikelijk is 1 tot 3 maanden, maar als het om langjarige contracten gaat loopt de huurvrije periode soms langer door. De huurvaste periode is een periode waarin de verhuurder de huurprijs niet mag verhogen. Voor veel ondernemers is dit belangrijk, aangezien je niet een jaar later ineens het dubbele wil gaan betalen.
Als je een bedrijfspand of kantoorruimte gaat huren, is het belangrijk dat de vergunningen van het pand op orde zijn. Informeer hier direct naar als je met de verhuurder in gesprek gaat. Een verhuurder is verplicht dit te melden, maar alleen als jij ernaar vraagt. Je hebt namelijk een onderzoeksplicht als huurder. Denk bijvoorbeeld aan een asbestvrijverklaring.
Maak ten slotte duidelijke afspraken over de oplevering van het bedrijfspand. Moet je het pand leeg achterlaten als je weer weg gaat? Kunnen aanpassingen die je doet later zo blijven? Moet je tussenmuren en tapijten verwijderen bij vertrek? Dit zijn allemaal dingen die je extra geld kunnen kosten!
Waar moet je op letten bij huur bedrijfsruimte?
Denk aan dingen als vergunningen, huurvrije periode, huurvaste periode, regels bij oplevering enzovoorts.
Wat is de huurprijs van kantoorruimte?
De huurprijs van kantoorruimte ligt in Nederland gemiddeld op de 130 euro per vierkante meter.
Kan je onderhandelen over de huurprijs?
Bij kleinere verhuurders is dit vaak wel mogelijk, maar bij grote verhuurders staat de huurprijs vaak gewoon vast.