Laatst bijgewerkt: 12 januari 2022
We hebben tegenwoordig zoveel verschillende soorten mailboxen waar we gebruik van kunnen maken dat het soms nogal verwarrend wordt. Er is een grote kans dat je voor je werk weer gebruikmaakt van een heel ander mailprogramma dan het programma dat je privé gebruikt. Het is dus ook geen schande als je af en toe tegen problemen aanloopt, vooral bij het instellen van een nieuwe mailbox. De mailbox van Ziggo wordt vandaag de dag veel gebruikt, daarom willen we je graag even op weg helpen met het instellen van jouw Ziggo mail en de eventuele problemen of obstakels waar je tegenaan kunt lopen in dit proces.
Er zijn niet alleen veel verschillende mailboxen waar je gebruik van kunt maken tegenwoordig, maar ook veel verschillende apparaten waarop je jouw mailbox kunt instellen. Aangezien de webmail toch nog steeds het meest gebruikt wordt, vooral zakelijk, beginnen we hier mee. Je hebt de mogelijkheid om jouw in- en uitgaande mails verschillende instellingen te geven binnen de webmail van Ziggo. De instellingen voor de inkomende mail zijn IMAP en POP3 en de uitgaande mail instellingen zijn de SMTP-instellingen. Het verschil tussen IMAP en POP3 is dat bij IMAP je berichten op de server blijven bestaan en dat je ze op andere apparaten ook kunt openen, zoals een laptop, tablet of smartphone. Als je POP3 gebruikt, worden de mails van de server gehaald, waardoor je ze niet kunt openen via een ander apparaat. Tegenwoordig wordt er daarom het meest gebruik gemaakt van IMAP, vooral op zakelijk gebied.
Het instellen van jouw Ziggo mail wordt nogal lastig als je niet meer weet wat het wachtwoord ook alweer was. Als je het wachtwoord vergeten bent, kun je het gelukkig wijzigen. Dat doe je door eerst in te loggen op ‘Mijn Ziggo’ door jouw gebruikersnaam en wachtwoord in te voeren. Na het inloggen druk je boven in het menu op ‘Producten’ en vervolgens het tabblad ‘Internet’. Hier scrol je naar beneden naar ‘E-mailadressen’. Onder het hoofd e-mailadres en het adres dat je zelf hebt aangemaakt, vind je de knop ‘Instellingen’, hier kies je het mailadres waarvan je het wachtwoord bent vergeten. Hier kun je het wachtwoord wijzigen en de eventueel aangemaakte aliassen beheren. Na het aanpassen van het wachtwoord klik je op ‘Opslaan’.
Vandaag de dag openen we onze mails steeds meer via onze smartphones of via een tablet. Het instellen van jouw Ziggo mail op een Android tablet of smartphone is vergelijkbaar met het proces voor de pc, maar niet helemaal hetzelfde. Om de Ziggo mail te installeren op een smartphone of tablet maak je gebruik van de standaard mail-app op het apparaat of de app van Gmail. Voor het instellen van jouw Ziggo mail op een Android smartphone met een standaard mail-app, kun je het volgende stappenplan volgen. Je gaat naar de instellingen van je telefoon, die worden aangegeven met een tandwiel en selecteert ‘Cloud en accounts’. Vervolgens tik je op ‘Accounts’, dan op ‘Account toevoegen’ en selecteer je ‘E-mail’. Hier voer jij jouw Ziggo e-mailadres en wachtwoord in en tik je op ‘Inloggen’. Nu is jouw Ziggo mail ingesteld op je smartphone.
Als je jouw Ziggo mail wil instellen op jouw iPhone moet je het volgende stappenplan volgen. Je opent de instellingen app en selecteert ‘Accounts en Wachtwoorden’. Vervolgens kies je voor ‘Nieuwe account’ en neem je de optie ‘anders’. Dan ga je naar ‘Voeg mailaccount toe’ en log je in met jouw Ziggo e-mailadres en wachtwoord. Ten slotte tik je op de knop ‘bewaar’. Dit stappenplan werkt voor iPhones met het besturingssysteem iOS 10 of nieuwer. Mocht je een iPhone hebben met een versie van iOS die ouder is dan iOS 10, dan kun je het volgende stappenplan volgen. Je opent de instellingen app, selecteert ‘Accounts en wachtwoorden’ en kiest vervolgens voor ‘Nieuwe account’. Net als in het vorige stappenplan selecteer je ‘anders’ en daarna ‘voeg mailaccount toe’. Dit is waar het stappenplan een andere kant op gaat. Als je dit hebt gedaan, moet je de afzendnaam invullen, het e-mailadres en wachtwoord invullen en op ‘volgende’ drukken. Hierna tik je op ‘IMAP’ en vul je bij hostnaam in: imap.ziggo.nl. Daarna voer je weer het volledige e-mailadres en wachtwoord in. Bij de server voor uitgaande mail bij hostnaam voer je in: smtp.ziggo.nl. Dan voer je nogmaals het volledige e-mailadres en wachtwoord in, tik je op ‘volgende’ en vervolgens op ‘bewaar’.
Als je liever gebruikmaakt van de Gmail app, kun jij jouw Ziggo mail hieraan koppelen. Om dit te doen, open je de Gmail app op je smartphone of tablet, kies je voor ‘Een e-mailadres toevoegen’ en tik je op ‘Overig’. Vervolgens ga je naar ‘Handmatig instellen’, kies je ‘Persoonlijk’ (IMAP), voer je het wachtwoord in en tik je op ‘Volgende’. De inkomende server stel je vervolgens in met je volledige e-mailadres, wachtwoord, server imap.ziggo.nl, poort 993 en beveiligingstype SSL/TLS. De uitgaande server stel je in met je e-mailadres, wachtwoord en SMTP-server smtp.ziggo.nl. Tik dan op ‘Volgende’ en doe dit na het voltooien nogmaals. Daarna hoef je alleen nog de IMAP-instellingen van je Ziggo mail in te voeren. Dit zijn de belangrijke instellingen:
Jazeker, dit kun je zelf doen op je pc, laptop, tablet of smartphone.
Nee, dit is niet heel ingewikkeld. Je kunt het stappenplan hierboven volgen om jouw Ziggo mail in te stellen op jouw pc, laptop, tablet, Android smartphone of iPhone.
Zie de stappenplannen in de tekst voor instructies voor het instellen van Ziggo mail. Ieder apparaat heeft een eigen stappenplan.