Wel wifi, geen internetverbinding

Wel wifi, geen internetverbinding

Laatst bijgewerkt: 17 december 2021

Vandaag de dag zijn we erg afhankelijk van een goede internetverbinding. Er is niets vervelender dan wel wifi hebben, maar geen internet of geen sterke internetverbinding. Vooral als je net bezig bent met een Skype- of Zoomgesprek, iets aan het up- of downloaden bent, een spelletje speelt of als je een serie aan het streamen bent. Kortom: eigenlijk alles wat je op een normale dag doet als je thuis bent. In dit artikel gaan we kijken naar de verschillende redenen waarom je geen internetverbinding kan hebben, en eventuele oplossingen.

Wat kun je lezen in dit artikel?

    Wifi is van levensbelang

    Wel wifi, maar geen internetverbinding? De kans is groot dat je alle opties wilt verkennen om ervoor te zorgen dat je zo gauw mogelijk weer verbonden bent met het internet. Het is namelijk ontzettend frustrerend als je met een netwerk verbonden bent, maar alsnog geen goede internetverbinding hebt. De redenen waarom je wifi niet werkt kunnen er best veel zijn.

    Het is goed om eerst al je hardware te onderzoeken op fouten. Met hardware bedoelen we alle apparaten die verbonden zijn met het internet, of de apparatuur waar het internet binnenkomt of waar het doorgestraald wordt. Dit kunnen zijn: smartphones, pc’s, laptops, game-apparatuur, smart-televisies, modems en routers, wifi-versterkers en een veelvoud aan huishoudelijke apparaten. Het meest waarschijnlijke is dat je wel wifi hebt op je laptop, maar geen verbinding. Dit zie je namelijk direct. Je kan het herkennen aan het wifi-icoontje rechts onderin. Die brand gewoon, maar als je naar een webpagina gaat gebeurt er vervolgens niks. En nu?

    Verschillende opties die je kan verkennen

    Als je wel een wifiverbinding hebt, maar geen internet dan is het handig om te kijken bij het apparaat dat het vaakste de boosdoener is van niet werkend internet. Dit is je modem en/of je router. Dit apparaatje is waar het internet via de internetkabel binnenkomt. Je modem of router maakt hier vervolgens een internetsignaal van. De beste manier om te kijken of het probleem hier ligt, is het resetten van je modem of router. Dit kun je doen door de stroom er even kort af te halen. Haal de stekker van je modem of router uit het stopcontact en wacht ongeveer tien seconden, voordat je deze er weer in stopt. Ben je verbonden, maar heb je nog geen internet? Dan moet je dus op zoek gaan naar andere opties.

    De volgende stap is om te kijken of je wel verbonden bent met het juiste netwerk. Dit klinkt misschien als een vrij dommige oplossing, maar onze ‘slimme’ apparaten zijn soms zo ingesteld dat het mogelijk is dat ze verbinding maken met netwerken waar je al eens eerder mee verbonden bent. Je laptop of computer heeft soms een eigen wil, en kan de reden zijn dat het wifinetwerk geen internettoegang heeft. Omdat het simpelweg verbonden is met het verkeerde netwerk.

    Is dat ook niet het geval, en heb je nog steeds geen internetverbinding? Dan is het goed om te kijken of je wel het juiste internetwachtwoord hebt ingevoerd. Het kan zijn dat iemand in je huishouden het wachtwoord heeft veranderd. Je kan dit zien door op het netwerk te klikken op jouw apparaat, en hiermee te verbinden. Ook een goede optie is het vergeten van het netwerk waar je mee verbonden bent, en hier vervolgens opnieuw mee verbinden.

    Wel wifi, geen internet

    Als je al een aantal van bovenstaande opties hebt doorlopen zonder succes, dan kan de oorzaak van het probleem ook ergens anders liggen. Het is goed mogelijk dat jouw internetprovider een storing heeft. Dan heb je bijvoorbeeld geen internet bij Ziggo. Dit kan door verschillende zaken komen. Een storing kan door het per ongeluk doorknippen van een kabel, het invoeren van verkeerde code of een andere technische oorzaak. Ook is het mogelijk dat een kabel kapotvriest of kapot wordt gebeten door een dier. Ook is het mogelijk dat je geen internet hebt bij KPN. Beide providers hebben ongeveer evenveel storingen, en maken ongeveer dezelfde fouten waardoor er soms geen internet beschikbaar is. Je kan altijd even online checken of er een storing is bij jouw provider. Dit doe je door te zoeken naar de naam van jouw provider + storing.

    Nog geen verbinding

    Is er geen storing, maar heb je nog steeds geen internetverbinding? Dit kan ook komen door een verkeerd IP-adres. Zorg ervoor dat je een IP-adres krijgt. Want, geloof het of niet, je kunt met een sterke verbinding met een router verbonden zijn, maar nog steeds geen internettoegang hebben. Dit komt doordat het probleem niet bij je verbinding met de router ligt, maar bij de verbinding van jouw router met je ISP.

    Dit is een erg vaak voorkomende oorzaak van wel wifi hebben, maar geen internet. Als je een verkeerd IP-adres invoert dan werkt je router wel op je eigen netwerk, maar omdat deze geen verbinding met het internet kan maken heeft het geen geldig, openbaar IP-adres. Dit betekent helaas dat je geen gegevens via het internet kan verzenden of ontvangen. De makkelijkste manier om dit op te lossen is door de DHCP op de router ingeschakeld te laten en het statische adres van het apparaat te verwijderen. Mocht je er na het toepassen van al deze quick-fixes nog niet uitkomen, dan is het raadzaam om professionele hulp op te zoeken.

    Veelgestelde vragen

    Hoe kan het dat ik wel wifi heb, maar geen verbinding?

    Het hebben van geen internetverbinding kan een groot aantal oorzaken hebben. Het is handig om eerst al je apparaten te resetten. Vooral bij je modem en router is dit raadzaam. Je reset je modem of router door de stekker er even kort uit te halen en weer in het contact te doen.

    Wat moet ik doen als ik geen internetverbinding heb?

    Controleer of je internet toegang wel correct werkt. Dit is je modem en/of router. Als deze apparaten werken, dan onderzoek je het apparaat waarmee je verbonden bent met het internet. De kans is groot dat hier dan het probleem te vinden is.

    Is er een internet storing?

    Als je geen internet hebt, kan er een storing zijn. Dit kun je controleren op de website van je internetprovider. De storing kan ook bij de app of website liggen, zoals Whatsapp of Facebook. Kijk daarom eerst of alle andere websites en apps het wel doen. Het kan ook aan je signaalsterkte liggen. Neem hiervoor contact op met de internetprovider.

    Advertentie