Zo haal je alles uit de website van je bedrijf

Laatst bijgewerkt: 24 juni 2024

Een website voor je bedrijf is vandaag de dag een must. Als je niet online te vinden bent dan loop je orders of opdrachten mis omdat de concurrent zijn zaken wel goed voor elkaar heeft. Maar een website maken is geen kleinigheid. Vaak betalen ondernemers forse bedragen voor een website en dat geld wil je natuurlijk wel goed besteden. Belangrijk is om vooraf goed na te denken over de inhoud van je website. Wat wil je ermee bereiken? Wie is je doelgroep? Als je dat weet dan kun je aan de slag.

Wat kun je lezen in dit artikel?

    De teksten op je website

    De teksten die je op je website zet zijn om meerdere redenen belangrijk. Allereerst moeten ze duidelijk en prettig leesbaar zijn voor je bezoekers. Teksten die bol staan van de opzichtige zoektermen vallen zeker niet in de categorie ‘prettig leesbaar’. Ook ellenlange lappen tekst houden de aandacht van bezoekers meestal niet vast. Kortom, het is belangrijk om het contentmanagement van je website goed is geregeld. Teksten moeten functioneel zijn en dus op de juiste plaats staan. Een menu moet logisch zijn ingedeeld zodat een bezoeker in hooguit drie kliks kan vinden wat hij zoekt. Zo niet, dan is de kans groot dat hij afhaakt en naar de concurrent gaat.

    Houd je website actueel

    Als na een paar weken hard werken je website online staat ben je er nog niet. Want het is belangrijk om je website actueel te houden. Je hoeft echt niet elke dag wat te plaatsen. Maar goed en gestructureerd contentbeheer is wel belangrijk. Als bezoekers merken dat je website al drie maanden niet is bijgewerkt, dan kan dat ervoor zorgen dat er minder vertrouwen is in je bedrijf. Je kunt een tekstbureau inschakelen om blogs te schrijven over je bedrijf of over gerelateerde onderwerpen. Hierin kun je dan weer subtiel links laten verwerken die doorverwijzen naar pagina’s op je website.

    Zorg voor goede vindbaarheid

    Verreweg de meeste mensen die een bedrijf zoeken doen dat via internet en met een zoekmachine. Zorg er dus voor dat jouw bedrijf met Google en zijn collega’s goed te vinden is. Dit bereik je door goede landingspagina’s voor je website te maken of laten maken. Op deze pagina’s staan teksten die populaire zoektermen bevatten die betrekking hebben op jouw bedrijf. Deze pagina’s worden opgepikt door de zoekmachines. Zij koppelen dit aan zoektermen die gebruikers invoeren. Als jouw website als beste match uit de bus komt dan sta je hoog in de zoekresultaten. Een gebruiker van een zoekmachine heeft de neiging om op de bovenste link te klikken. Bovenaan komen in de zoekresultaten kan een onhaalbare opgave zijn als je een bedrijf hebt met veel concurrentie. Marktleiders doen er immers alles aan om bovenaan te staan. Zij hebben daar ook het geld en de middelen voor. Dus de nummer 1 positie is misschien niet altijd haalbaar. Maar op de eerste pagina staan biedt al voldoende kansen op meer bezoekers aan jouw website.

    Advertentie