Webshop ontwikkeling: hier moet je op letten!

Laatst bijgewerkt: 30 mei 2023

Veel mensen denken nog steeds dat een webshop hetzelfde is als een website, en dat het enige verschil de optie tot afrekenen is. Dit is niet helemaal waar: er zijn namelijk een hoop dingen waar je rekening mee moet houden als je een webshop wilt opzetten. Wij hebben voor jou op een rijtje gezet waar jij op moet letten bij jouw webshop ontwikkeling

Wat kun je lezen in dit artikel?

     Verschil tussen websites en webshops

    Er zitten dus echt wel verschillen tussen een webshop en een website. Ten eerste is een webshop meer verkoopgericht. Producten en diensten worden via een website direct online aangekocht. Ook bevat een webshop vaak een overzicht van alle producten en een zoekfunctie met filtermogelijkheden en verwijzen webshops bij het bladeren door producten vaak ook naar gerelateerde producten. Het lijken kleine verschillen, maar ze verbeteren de bruikbaarheid enorm. 

    In principe kun je stellen dat een webshop ook een website is, maar een website niet per se een webshop is. De naam “webshop” wordt alleen genoemd als je daar daadwerkelijk kunt kopen/betalen. 

    Content Management Systems (CMS)

    Iedere webshop is voorzien van een zogeheten content management systeem (CMS). Dit klinkt misschien ingewikkeld, maar het is eigenlijk niks anders dan een systeem voor het beheren van inhoud. Onder inhoud wordt verstaan: producten en bijbehorende productteksten, afbeeldingen etc. Bovendien kun je met CMS ook je verzendmethode, betalingsmethode en promotie-instellingen aanpassen aan jouw behoeften. Een CMS is iets dat webshopbeheerders dagelijks gebruiken. Daarom is het belangrijk dat jouw systeem aan jouw eisen voldoet. In principe zijn de meest gebruikte content management systemen: Managed E-commerce Platform & Open-Source System. 

    Zichtbaarheid en gebruiksvriendelijkheid zijn cruciaal 

    Wanneer je je webshop net lanceert, krijgt deze misschien niet meteen de aandacht die je wilt. Bezoekers krijgen is niet zo makkelijk door het vele aanbod aan online webshops, laat staan om bezoekers te houden. Ten eerste is het daarom belangrijk om vindbaar te zijn voor jouw doelgroep. Dit doe je met SEO (gratis zoekmachine optimalisatie) of eventueel met SEA (betaalde advertenties in de zoekmachine). Ten tweede moet je ook zorgen dat je website gebruiksvriendelijk is, dus dat deze bijvoorbeeld niet te traag is of continu vastloopt en dat deze een mooie uitstraling heeft. 

    Inhuren van een specialist

    Duizelt al deze informatie jou een beetje? Dan is het wellicht een idee om een professioneel bedrijf in te huren voor jouw webshop ontwikkeling. Zij hebben vaak verstand van het goed op de kaart zetten van jouw webshop. Het nadeel is de prijs die je daarvoor betaalt. Maar stel jezelf dan de vraag: Zet je liever zelf een webshop op die misschien niet zo goed in elkaar zit, of investeer je meer in een stabiele website die bezoekers trekt? Als je voor het tweede kiest is Crossmedia House jouw webdesignbureau in Arnhem

    Advertentie