Wat is eHerkenning en hoe vraag je dit aan? 

Laatst bijgewerkt: 15 februari 2024

Als jij je ergens wil aanmelden of iets aan wil vragen, bijvoorbeeld bepaalde documenten vanuit de gemeente of Belastingdienst, dan wil je natuurlijk dat je dit op een veilige manier kunt doen. Voor het aanvragen van dit soort papieren zijn immers vaak persoonlijke gegevens nodig waarvan je niet wil dat iedereen er toegang tot heeft. Dit is waar eHerkenning voor dient, het beschermen van die gevoelige, persoonlijke gegevens!

Wat kun je lezen in dit artikel?

    Wat is eHerkenning?

    eHerkenning is een gestandaardiseerd inlogsysteem dat ervoor zorgt dat je op een veilige manier kunt bewijzen wie je bent. Organisaties die gebruikmaken van dit inlogsysteem zijn bijvoorbeeld overheidsinstanties, verzekeraars en pensioenuitvoerders. Het systeem is te vergelijken met een DigiD, maar dan voor bedrijven in plaats van voor personen. Je kunt er zonder veiligheidsrisico’s vertrouwelijke gegevens mee uitwisselen. Er zijn diverse niveau’s van eHerkenning, maar de meeste bedrijven maken gebruik van EH3. Dit staat voor eHerkenning niveau 3. Het is het op één na hoogste niveau van beveiliging en ook het meest toegankelijke niveau. 

    Waar gebruik je eHerkenning voor?

    Steeds meer online diensten vragen om e herkenning, en dan vaak ook minimaal op niveau 3. Bijvoorbeeld om in te loggen bij het UWV om het werknemersportaal, maar ook om belastingaangifte te doen bij de Belastingdienst. Andere online diensten die gebruikmaken van EH3 zijn DUO, de Douane en bepaalde dienstverleningen van Justis. Het verschil tussen eHerkenning niveau 3 en het inloggen met gebruikersnaam en sterk wachtwoord is dat je ook nog een sms-code, pincode of een app met QR-code nodig hebt om in te kunnen loggen. Zo kan iemand die jouw wachtwoord en gebruikersnaam weet nog steeds niet inloggen op jouw account!

    Hoe vraag je eHerkenning aan?

    Als je eHerkenning aan wil vragen als bedrijf, kun je dit eenvoudig doen via de website van een erkende leverancier. In de meeste gevallen kun je het hele proces online regelen, dus je hoeft nergens naartoe. Je dient een aantal documenten aan te leveren, waaronder een uittreksel van de KvK om te laten zien dat je als onderneming geregistreerd staat. Er is vaak een spoedprocedure mogelijk, mocht je met spoed eHerkenning nodig hebben. Dit verschilt echter wel per aanbieder. Door als organisatie gebruik te maken van EH3 help je datalekken en fraude te voorkomen en zorg je dat er geen vertrouwelijke informatie op straat komt liggen. 

    Veelgestelde vragen

    Wat is het verschil tussen EH2 en EH3?
    EH3 is een hoger beveiligingsniveau dan EH2. Bij EH2 log je in met een gebruikersnaam en een sterk wachtwoord. Bij EH3 heb je aanvullend hierop een sms-code, pincode of een app met QR-code nodig om in te loggen.

    Wat kost eHerkenning niveau 3?
    Wil je als bedrijf gebruik gaan maken van EH3? Dan kost dat je gemiddeld 30 euro per jaar, dus dat valt erg mee.

    Hoe vraag ik eHerkenning 3 aan?
    Je kunt eHerkenning niveau 3 aanvragen bij iedere erkende leverancier. Vaak kun je dit eenvoudig via de website regelen!

    Dit artikel is geschreven door eilish

    Website

    Advertentie