Stappenplan voor een beginnende ondernemer

Laatst bijgewerkt: 17 augustus 2022

Veel mensen vinden het een grote stap om hun dienstverband in loondienst in te ruilen voor een bestaan als zelfstandig ondernemer. Logisch, want je hebt een stuk minder zekerheid als je voor jezelf begint. Durf je de stap niet zo goed te zetten? Dan ben je hier aan het juiste adres. Wij hebben namelijk een stappenplan opgesteld voor een beginnende ondernemer. Wanneer je de onderstaande vier stappen volgt, is de kans op een voortvarende start een stuk groter.

Wat kun je lezen in dit artikel?

    Stap 1: Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel

    Voordat je voor jezelf kunt beginnen, moet jij jezelf inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KVK). Doe dit pas als je hebt nagedacht over een aantal zaken. Zo moet je bij de inschrijving onder meer een naam voor jouw bedrijf doorgeven. Daarnaast moet je een rechtsvorm kiezen. Ben jij de enige werknemer van het bedrijf? Dan is de kans groot dat je voor een eenmanszaak als rechtsvorm kiest. Wanneer je met meerdere personen een bedrijf begint, kun je voor rechtsvormen als vennootschap onder firma (vof), besloten vennootschap (bv) of maatschap kiezen.

    Stap 2: Open een zakelijke rekening

    Heb jij je ingeschreven als zelfstandig ondernemer bij de KVK? Dan kun je in principe beginnen met ondernemen. Toch raden wij je niet aan te hard van stapel te lopen, want je doet er goed aan nog een aantal andere zaken te regelen. Een zakelijke rekening openen is bijvoorbeeld aan te raden. Deze rekening gebruik je uitsluitend voor jouw bedrijf. Wettelijk gezien mag je hier ook een privérekening voor gebruiken, maar dan lopen zakelijke en persoonlijke geldstromen door elkaar. Hierdoor verlies je mogelijk het overzicht op jouw administratie. Bovendien wil een zakelijke bank niet dat je een privérekening zakelijk gebruikt. Zij controleren hier steekproefsgewijs op, waardoor je vroeg of laat mogelijk tegen de lamp loopt.

    Stap 3: Zoek uit welke verzekeringen je nodig hebt

    Als zelfstandig ondernemer doe je er ook goed aan om jezelf te verzekeren voordat je begint met jouw werkzaamheden. Je dekt jezelf in dat geval in voor bepaalde risico’s. Stel dat je bijvoorbeeld arbeidsongeschikt raakt. Als je geen arbeidsongeschiktheidsverzekering hebt afgesloten, komt er mogelijk lange tijd geen geld binnen. Andere verzekeringen die als zelfstandig ondernemer het overwegen waard zijn, zijn een aansprakelijkheidsverzekering en rechtsbijstandverzekering. Sluit overigens nooit lukraak een verzekering af, maar denk goed na over de invulling ervan. Alleen dan weet je namelijk zeker dat je goed verzekerd bent.

    Stap 4: Ga aan de slag met de administratie

    De kans is groot dat de administratie niet je favoriete bezigheid is. Toch ontkom je er niet aan, want je bent verplicht om een goede administratie bij te houden als zelfstandig ondernemer. Als je hier zelf liever geen tijd en moeite aan besteedt, kun je de administratie uitbesteden aan een boekhouder of accountant. Je kunt eventueel ook een boekhoudprogramma aanschaffen en zelf aan de slag gaan. Je bent in dat geval aanzienlijk minder tijd kwijt aan boekhouden dan wanneer je het zonder zo’n programma moet doen. Je kunt jouw zakelijke rekening bovendien aan een boekhoudprogramma koppelen, zodat transacties automatisch ingelezen worden.

    Advertentie