SEO optimalisatie: hoe pak je dat aan?

SEO optimalisatie: hoe pak je dat aan?

Laatst bijgewerkt: 21 december 2022

Als je een eigen website hebt, krijg je veel te maken met de term SEO. Maar als je hier niet zoveel verstand van hebt, kan het lastig zijn om hier zelf mee aan de slag te moeten. Want wat is SEO nu eigenlijk en wat houdt het allemaal in? En hoe zorg je dat jouw website geoptimaliseerd wordt op het gebied van SEO? In dit artikel leggen we je uit wat SEO is en hoe je aan de slag kunt met optimalisatie van jouw website!

Wat kun je lezen in dit artikel?

    Wat is SEO?

    SEO staat voor Search Engine Optimization. Simpel gezegd is dit het optimaliseren van jouw website voor een zoekmachine. Op die manier zorg je er dus voor dat jouw website hoger in de zoekresultaten van een zoekmachine komt te staan. Dit is natuurlijk erg waardevol voor een bedrijf. Ga het maar eens na bij jezelf: Kijk jij ooit op de tweede pagina van Google als je op zoek bent naar een bepaald product of een bepaalde dienst? Het antwoord is in de meeste gevallen ‘nee’. Je wilt als bedrijf dus het liefst dat jouw website in de top 10 van de zoekresultaten komt te staan. Dit kun je uiteraard ook doen met behulp van advertenties, maar dat kost je wel een hoop geld en tegenwoordig slaan veel mensen de advertenties in de zoekresultaten pagina over. 

    Hoe pak je optimalisatie aan?

    Nu weet je wat SEO inhoudt, maar hoe pas je dit toe? Dat is een vraag die niet echt een simpel antwoord heeft, omdat SEO uit flink wat onderdelen bestaat. De content op je website en het verwerken van zoekwoorden in de content is bijvoorbeeld een onderdeel van SEO. Maar ook hoe gebruiksvriendelijk je website is, de laadsnelheid van de website en de website structuur zijn belangrijke onderdelen van SEO. Google kijkt ook sterk naar de betrouwbaarheid en autoriteit van een website, die door veel factoren worden beïnvloed. Bijvoorbeeld door de links die jij plaatst naar andere websites, maar ook andere websites die links naar jouw website plaatsen. Als je hiermee aan de slag gaat, noemen we dat linkbuilding. Je zorgt er eigenlijk voor dat websites die door Google als betrouwbaar of autoritair worden gezien naar jouw website linken. Hierdoor krijgt jouw website ook een hogere autoriteit. 

    Zelf de SEO doen of het toch laten doen?

    Veel kleine ondernemers proberen zolang mogelijk zelf de SEO werkzaamheden uit te voeren, maar dat is niet altijd verstandig. SEO is namelijk ingewikkelder dan je op het eerste gezicht zou denken. Er is daarnaast weinig ruimte voor cruciale fouten, aangezien Google niet erg vergevingsgezind is. Heb je niet genoeg verstand van SEO, dan raden we je aan om hier een bedrijf of SEO specialist voor in te schakelen. Dat kost natuurlijk wel geld, maar op den duur kan het je veel opleveren, zie het dus als een investering. Ga je zelf aan de slag en maak je teveel fouten, kost het nog steeds geld en zal het een specialist meer tijd en moeite kosten om dit achteraf op te lossen dan wanneer je het meteen door een specialist laat doen. 

    Veelgestelde vragen

    Wat is SEO?

    SEO staat voor Search Engine Optimization. Het betekent dat jij je website optimaliseert voor een zoekmachine, zodat deze hoger in de zoekresultaten komt te staan.

    Kun je SEO zelf doen?

    Dat kan, maar als je er weinig verstand van hebt is dit niet aan te raden, aangezien fouten veel schade aan kunnen richten en het een tijdrovend proces is.

    Waarom SEO door een bedrijf laten doen?

    Een bedrijf of SEO specialist is constant bezig met SEO en de laatste ontwikkelingen op het gebied van SEO dus weet precies wat wel en niet kan. Ook zijn ze op de hoogte van veranderingen in het algoritme van zoekmachines.

    Advertentie