Wat is de betekenis van Franco levering?

Laatst bijgewerkt: 17 november 2022

Wat is de betekenis van Franco levering? Levering is een belangrijke factor die de aankoopbeslissingen van mensen beïnvloedt. Wanneer mensen de optie hebben om iets gratis te laten bezorgen, zullen ze deze optie vaak kiezen boven andere opties. Er zijn veel redenen waarom mensen zouden kiezen voor Franco verzending, ofwel gratis levering. Dit heeft voornamelijk te maken met de kosten voor de verzending van tegenwoordig. Hoeven mensen deze kosten niet te betalen, dan is het waarschijnlijker dat ze iets bestellen.

Wat kun je lezen in dit artikel?

    Wat betekent Franco?

    Franco betekent gratis en betreft een marketingstrategie die voor het eerst werd geïntroduceerd in de jaren negentig. Het is een marketingtechniek die wordt gebruikt om klanten ertoe te verleiden producten te kopen door hen te beloven dat ze geen verzendkosten hoeven te betalen om het product te ontvangen. Deze techniek wordt door veel bedrijven en marketeers gebruikt om de verkoop van hun producten te vergroten.

    Alhoewel veel webshops tegenwoordig gratis verzending aanbieden, worden de kosten van verzending door ontwikkelingen in de economische en maatschappelijke wereld steeds hoger. Door onder andere de stijgende benzineprijzen zijn er ook steeds meer bedrijven die de Franco levering tijdelijk stopzetten. Dit heeft volledig te maken met winstverliezen die op hun beurt weer te wijten zijn aan de wereldwijde inflatie, hoge productiekosten, hoge transportkosten, alsook de hogere loonkosten. De kans dat je in 2023 dus weer verzendkosten moet betalen bij je favoriete webshop wordt steeds groter. 

    Wat betekent Franco PostNL?

    Als je bij PostNL het woord Franco tegenkomt, dan gaat het meestal om een Franco etiket. Dit is het retourlabel dat je ontvangt voor het terugsturen van een pakket. Dit label moet je aanvragen bij de verkoper van het product dat je terugstuurt. Stuur je uit eigen beweging iets terug en ontvang je geen retourlabel, dan moet je de Franco zending aanmelden bij PostNL. Hierna ontvang je van PostNL een retourlabel waarmee je het pakket terug kunt sturen naar de afzender. Ontvang je een Franco label van PostNL, dan hoef je de retourkosten niet te betalen. Omdat het om een Franco etiket gaat, kun je de sticker simpelweg op de doos plakken en deze vervolgens inleveren bij een PostNL punt bij jou in de buurt. De verzender van het pakket heeft de retourkosten namelijk al betaald. 

    Wat is een Franco vrije levering? 

    Een Franco vrije levering is het tegenovergestelde van een Franco levering. Kies je voor Franco vrije leveringen, dan draag je de kosten van de verzending van producten als klant zelf. Er zijn in 2022 niet veel webshops die nog verzendkosten rekenen, maar door de inflatie groeit dit aantal weer. 

    Een gratis bezorgservice wordt meestal aangeboden door online retailers als een manier om klanten aan te trekken en ze te overtuigen om bij hen te kopen. Er zijn echter ook andere manieren om kopers te stimuleren. Zo kun je bijvoorbeeld een kortingsprijs aanbieden op elke aankoop, maar moet de klant nog steeds de verzendkosten betalen. 

    Er zijn bovendien enkele bedrijven die gratis leveringen aanbieden zonder enige vorm van korting, maar deze zijn zeldzaam en worden niet vaak geadverteerd.

    Wat is Franco retourneren?

    Franco retourneren is het gratis terugsturen van artikelen die je bij een webshop aangekocht hebt. H&M stuurt bijvoorbeeld altijd een retourlabel mee. Stuur je de artikelen die je daar gekocht hebt terug, dan is dit een Franco retour. Als klant hoef je namelijk niet voor de retourkosten te betalen. Dit doet de verzender van de artikelen voor jou! Een Franco retour komt ook voor als een pakket bij een verkeerd adres is afgeleverd of bij pakketten die niet worden afgehaald bij een PostNL of DHL punt. Zie je dus het woord Franco op een retourlabel staan, dan kun je dit label simpelweg op de doos plakken en het pakket direct inleveren bij een afhaalpunt, zonder de retourkosten te moeten betalen. 

    Wat betekent Franco inclusief rechten?

    Franco inclusief rechten betekent dat de artikelen gratis worden verzonden en de klant pas hoeft te betalen op het moment dat het pakket aankomt. Zodra het pakket wordt afgeleverd, ontvang je van de aanbieder een betaallink of moet je het bedrag van het product direct betalen aan de bezorger. In dit geval heeft de verkoper ook pas aan de leveringsplicht voldaan als het pakket op de plek van bestemming is aangekomen. Tot die tijd hoeft de klant niets te betalen. 

    Franco retourneren komt ook veel voor in de B2B business

    Groothandels hanteren bijna altijd Franco leveringen. Dit komt omdat er in de B2B business bestellingen met zeer grote aantallen voorkomen. Door deze hoge inkoopsommen kunnen de verzendkosten verwaarloosd worden. In sommige gevallen zijn groothandels ook in het bezit van een eigen wagenpark voor de verzending van pakketten. Op die manier kunnen ze bestellingen zelf verzenden, waardoor ze op hun beurt op de verzendingskosten besparen. Er hoeft namelijk niemand ingehuurd te worden voor de verzending. 

    Veelgestelde vragen 

    Waarom kiezen mensen voor Franco leveringen?

    Of mensen wel of geen retourkosten moeten betalen, is van grote invloed op de keuze om een bestelling af te ronden. Desondanks worden deze kosten vaak doorberekend in de productkosten, alhoewel gratis levering vrijwel altijd mensen sneller overtuigt om te bestellen. Daarom kiezen veel verkopers ervoor om Franco leveringen aan te bieden.

    Wat is het verschil tussen Franco levering en normale levering?

    Het verschil tussen een normale levering en een Franco levering is dat je bij een normale levering vaak gedeeltelijke of volledige verzendkosten betaalt; dit is niet het geval bij een Franco levering. Echter, als je de producten van een Franco levering terugstuurt, dan is het goed mogelijk dat je de retourkosten wel moet betalen. Ontvang je een Franco retourlabel, dan geldt dit niet.

    Is Franco levering hetzelfde als betalen met Klarna?

    Nee, dit is niet hetzelfde. Een Franco levering betekent simpelweg dat je niet voor de levering van je pakketten hoeft te betalen. De leveringskosten worden namelijk door de aanbieder gedekt. Klarna is een tussenpersoon bij betalingen die het mogelijk maakt om achteraf te betalen voor producten.

    Advertentie