eHerkenning verplicht bij de Belastingdienst?

eHerkenning verplicht bij de Belastingdienst?

Laatst bijgewerkt: 18 juni 2020

Wat kun je lezen in dit artikel?

    Je kunt niet echt zeggen dat eHerkenning verplicht is bij de Belastingdienst. Toch voelen veel ondernemers toch deze verplichting om eHerkenning aan te vragen om hun zaken met de Belastingdienst te regelen. Waarom is eHerkenning dan niet verplicht bij de Belastingdienst? Er zijn namelijk uitzonderingen. Wilt u weten of u eHerkenning moet aanvragen om uw zaken met de Belastingdienst te regelen? Lees dan verder.

    Waarom “verplicht” de Belastingdienst eHerkenning?

    Op de online portal van de Belastingdienst wordt vertrouwelijke informatie verwerkt. Deze informatie mag niet in de verkeerde handen vallen. De EU heeft niet voor niets de eIDAS-verordening gemaakt waarin de veiligheidseisen van inlogmiddelen staan beschreven. Volgens deze verordening moeten de gegevens die uitgewisseld worden op de online portal van de Belastingdienst beveiligd worden achter een veilige inlogmethode. eHerkenning niveau 3 biedt deze veiligheid. Vandaar dat de Belastingdienst aan een grote groep ondernemers eHerkenning “verplicht”.

    Mijn Belastingdienst Zakelijk en eHerkenning 

    Steeds meer diensten worden aangeboden op het nieuwe online portal van de Belastingdienst, genaamd Mijn Belastingdienst Zakelijk (MBD-Z). Dit online portal is voor veel ondernemers alleen toegankelijk met eHerkenning niveau 3. Deze ondernemers hebben dus een soort verplichting om eHerkenning aan te vragen, belasting betalen is immers niet optioneel.

    Diensten die nu al op MBD-Z worden aangeboden zijn:

    • Aangifte omzetbelasting
    • Aangifte vennootschapsbelasting over 2019
    • Aangifte loonheffingen over 2020

    Is eHerkenning echt verplicht?

    Je kunt niet zeggen dat eHerkenning écht verplicht is. Er zijn namelijk uitzonderingen. Eenmanszaken en zzp’ers kunnen inloggen met hun DigiD. Voor deze groep ondernemers is eHerkenning dus niet verplicht bij de Belastingdienst.

    Ook is eHerkenning niet verplicht voor ondernemers die hun zaken met de Belastingdienst via een accountant regelen. De accountant kan de verplichte zaken bij de Belastingdienst vervolgens afhandelen via eHerkenning of via betaalde software die een directe koppeling met de Belastingdienst hebben.

    Is eHerkenning verplicht bij de Belastingdienst in uw situatie?

    Moet u verplichte zaken bij de Belastingdienst afhandelen en heeft u dus eHerkenning nodig?

    Dan wilt u weten waar u eHerkenning kunt aanvragen. Het is natuurlijk nooit leuk om iets verplicht te doen, ook eHerkenning aanvragen dus niet. Er zijn meerdere leveranciers van eHerkenning, gelukkig is er een site die u helpt bij eHerkenning kiezen voor de Belastingdienst.

    Advertentie