Laatst bijgewerkt: 17 maart 2022
We hebben al tientallen jaren te maken met erg wisselende benzineprijzen, die soms helaas ook een erg hoge top bereiken. In het geval van zo’n top, bijvoorbeeld in het begin van 2022 toen de prijs van de benzine boven de 2 euro lag, wil je natuurlijk zo goedkoop mogelijk kunnen tanken en zo zuinig mogelijk met de benzine omgaan. Je bent ook nog afhankelijk van de brandstof waar jouw auto op rijdt. Er rijden nog steeds veel auto’s rond die op Diesel rijden, maar benzine is wel in de meerderheid. Wil je meer weten over verschillende soorten benzine, zoals E5 of E10? Lees dan snel verder!
E5 en E10 zijn allerlei benzine, maar er zijn een aantal verschillen. Welke soort kun je nu het beste tanken met jouw auto? Dat hangt van een paar dingen af. E10 benzine is bij veel pompen voortaan de standaard benzine, maar dit is niet voor iedere auto het geval. Voor een lange tijd hebben we alleen Euro95 en Euro98 gezien bij tankstations. Euro95 benzine was eigenlijk altijd de standaard waar iedere benzineauto op kon rijden. Dit was ook de meest populaire keuze, vooral omdat de prijs het laagst lag. De prijs van Euro95 is altijd lager geweest dan die van Euro98, aangezien Euro95 de basis is. Euro98 staat ook wel bekend als Premium benzine. Alle auto’s kunnen op deze benzine rijden en er zijn ook auto’s die alleen op deze benzine kunnen rijden, dus niet op Euro95. Dit geldt bijvoorbeeld voor veel sportauto’s. De fabrikant adviseert bij dit soort auto’s vaak om Euro98 te tanken omdat dit beter is voor de motor. De kwaliteit van Euro98 is immers hoger dan die van Euro95. De namen van deze soorten benzine zijn per 1 oktober 2019 veranderd naar E5 en E10. E5 is altijd al de standaard geweest voor Euro95 en Euro98 en E10 kwam daar in 2019 nog bij. Tankstations in andere Europese landen leverden al langer E10 benzine, dus het was niet helemaal nieuw.
Je weet nu wat meer over het verschil in benamingen en kwaliteit. Het verschil tussen de twee soorten is het getal dat erachter staat. Dit is het octaangetal van de benzine. Het octaangetal geeft de klopvastheid van de benzine aan. Veel stoffen hebben een bepaalde temperatuur waarbij zelfontbranding ontstaat, benzine dus ook. Als lucht-benzine mengsels een temperatuur van 280 graden Celsius bereiken, zal het mengsel ontbranden. Doordat de zuigers in een motor bewegen, zal het mengsel van lucht en benzine samengeperst worden, waardoor de druk en de temperatuur stijgen. Mocht het mengsel te vroeg ontbranden doordat de temperatuur te hoog wordt, dan gaat de motor onregelmatig lopen en kan er zelfs schade aan ontstaan. Het onregelmatige lopen van de motor noemen we ook wel pingelen of kloppen van de motor. Daar komt de benaming klopvastheid vandaan. De mate van klopvastheid wordt dus aangegeven met het octaangetal. Hoe hoger het octaangetal, hoe hoger de temperatuur moet zijn wil het mengsel vanzelf ontbranden. Een motor draait dus rustiger en regelmatiger op Euro98 dan op Euro95 benzine. Je zou dus kunnen zeggen dat Euro98 in dat geval de beste benzine is.
Het verschil tussen E5 en E10 benzine is de verhouding tussen benzine en bio-ethanol. De getallen in de benaming staan voor het maximale percentage bio-ethanol dat aan het mengsel mag zijn toegevoegd. Wat is dus E5 benzine? Dit is benzine waar maximaal 5% bio-ethanol aan toe mag zijn gevoegd. Benzines van voor oktober 2019 waren allemaal E5 benzines. Sinds de komst van E10 benzine is E5 niet langer de standaard in Nederland. Alleen de Premium benzine Euro98 krijgt nog de E5 code. Premium brandstoffen van grotere merken bevatten vaak zelfs helemaal geen bio-ethanol ondanks het E5 label. Of dit wel of niet het geval is bij een bepaalde benzine, kun je opvragen bij de leverancier van de brandstof. E10 benzine bevat dus maximaal 10% bio-ethanol en 90% benzine. Vandaag de dag bevat de standaard Euro95 altijd de code E10. Vrijwel ieder tankstation biedt E10 aan omdat dit het meest wordt gebruikt. De reden dat er bij veel benzine voortaan meer bio-ethanol wordt toegevoegd, is dat dit beter is voor het milieu. Bio-ethanol is alcohol die wordt gemaakt van tarwe, suiker en maïs. Bio-ethanol verbrandt sneller dan benzine. Dat betekent dus dat E5 benzine zuiniger is dan E10 benzine, omdat het langzamer ontbrandt.
Er wordt wel eens gedacht dat het mogelijk is om E5 en E10 benzine met elkaar te mengen. Je hebt dan al 1 van deze soorten in je tank zitten en wil de andere erbij gooien. Het is niet de bedoeling dat je deze twee mengt, maar als het een keer per ongeluk voorkomt is het nog niet zo’n ramp. Heel af en toe mengen kan dus geen kwaad, maar doe dit niet met regelmaat. Mensen denken vaak dat E10 benzine slecht is voor de motor. Dat hoeft niet zo te zijn, maar wel als jouw auto ouder is dan het jaar 2000. In dat geval is hij namelijk niet gemaakt om E10 benzine te kunnen verduren.
E5 benzine is in principe beter omdat je er langer mee doet en de motor en rustiger door loopt. Maar het ligt aan de auto die je hebt.
Het is niet de bedoeling dat je de twee soorten mengt, maar als het een keer per ongeluk gebeurt is dit geen probleem.
Als jouw auto niet is gemaakt voor E10 benzine, moet je dit zeker niet tanken. Vooral als je de auto voor langere tijd niet gebruikt. Wanneer jij jouw auto iedere dag gebruikt en de auto na het jaar 2000 is gemaakt, kun je E10 tanken en is dit niet slecht voor de motor.