De aandachtstrekker: wat is het en waar dient het voor?

Laatst bijgewerkt: 12 december 2022

Een aandachtstrekker zie je op verschillende manieren terug in het dagelijks leven. Dit kan in een tekst zijn, bijvoorbeeld een krantenbericht of een blogpost, maar het kan ook in een presentatie zijn die iemand geeft of in een commercial op tv. Maar wat is een aandachtstrekker nu eigenlijk en waar dient deze voor? Dat gaan we je in dit artikel vertellen!

Wat kun je lezen in dit artikel?

    Wat is een aandachtstrekker?

    Een aandachtstrekker is een stuk tekst dat lezers lekker probeert te maken. Het doel van een aandachtstrekker is om de tekst interessant te maken voor potentiële lezers. De aandachtstrekker wordt dus altijd in de inleiding van een tekst toegepast. Het zorgt ervoor dat de lezer eigenlijk niet kan stoppen met lezen en dus wel de rest van de tekst moet lezen. Je probeert een lezer dus nieuwsgierig te maken met de aandachtstrekker die je schrijft. Het  maakt eigenlijk niet zoveel uit om wat voor soort tekst het gaat, het doel van de aandachtstrekker blijft hetzelfde. Natuurlijk is het wel belangrijk dat je in de rest van de tekst zorgt dat je de aandacht van de lezer ook vast blijft houden, anders is je aandachtstrekker voor niets geweest.

    Wat kun je gebruiken voor je aandachtstrekker?

    Er zijn verschillende dingen die je kunt gebruiken om de aandacht van je lezer te trekken in het begin van je tekst. Denk bijvoorbeeld aan een tijdstip, de duur van de tekst of de tijd die je in de tekst gaat bespreken, de locatie die gebonden is aan de tekst of de locatie waarop je de tekst schrijft of een vraag of probleemstelling waarvan je weet dat jouw lezers hier nieuwsgierig naar zijn. Bij het tijdstip kun je dus denken aan het koppelen van de lengte van jouw tekst aan het onderwerp waar je over schrijft. Of je vergelijkt het onderwerp hoe het nu is met hoe het in het verleden was. Schrijf je over iets dat in het verleden is gebeurd, dan kun je hier ook een mooie aandachtstrekker van maken. Bijvoorbeeld: ‘In het jaar 1888 vermoordde de beruchte seriemoordenaar Jack the Ripper vijf vrouwen, maar zijn identiteit werd pas in 2014 ontdekt’. Zo leid je het onderwerp van je tekst in en maak je mensen ook meteen nieuwsgierig. Want wat is nu de identiteit van deze seriemoordenaar en hoe komt het dat het zolang heeft geduurd voordat deze werd ontdekt?

    Waar worden aandachtstrekkers nog meer gebruikt?

    Aandachtstrekkers worden natuurlijk niet alleen in teksten gebruikt. Het is iets dat we overal om ons heen terugzien. Als iemand een presentatie gaat geven, proberen ze deze vaak te openen en te sluiten met een aandachtstrekker. In sommige gevallen is dit in een presentatie zelfs belangrijker dan in een tekst. Het is namelijk erg belangrijk dat je boeiend vertelt om de aandacht van je luisteraars vast te kunnen houden. Je kunt je verhaal beginnen met een grap of een leuke anekdote, humor doet het immers altijd goed. Natuurlijk is dit wel afhankelijk van het onderwerp dat je in jouw presentatie behandelt. Daarnaast worden aandachttrekkers ook gebruikt voor commercials en advertenties. Reclames op de tv en radio willen uiteraard dat ze blijven hangen bij de mensen die ze horen of zien. Hiervoor worden altijd aandachtstrekkers gebruikt. Maar ook als je banners met reclame tegenkomt op internet, proberen deze tekstueel of visueel je aandacht te trekken voor het product of de dienst die ze aanprijzen. 

    Hoe schrijf je een goede aandachtstrekker? 

    Heb je nu een beter idee van hoe je een goede aandachtstrekker kunt schrijven voor een tekst? Vast wel, maar we gaan je toch nog een aantal tips meegeven, voor de zekerheid. 

    1. Spreek jouw doelgroep aan
      Met jouw aandachtstrekker moet je uiteraard de doelgroep van jouw tekst, presentatie, advertentie of wat dan ook, aanspreken. Schrijf je een tekst over beleggen, dan gebruik je bijvoorbeeld geen taal voor tieners in je opening. 
    2. Verwar je lezer of luisteraar
      In veel gevallen werkt het goed als jij jouw lezer of luisteraar een beetje verward in het begin. Als je een uitspraak doet die mensen niet begrijpen, is het natuurlijk interessanter voor ze om door te lezen, aangezien wij als mens graag alles willen begrijpen. 
    3. Gebruik een relevant gegeven voor je opening
      Gebruik voor jouw aandachtstrekker een gegeven dat relevant is aan het onderwerp van de tekst of presentatie, zoals een tijdstip, jaartal, locatie of gebeurtenis. Zo maak je mensen nieuwsgierig en leidt je meteen duidelijk je onderwerp in. 
    4. Gebruik één van de populaire soorten aandachtstrekkers
      Uit onderzoek blijkt dat de meest effectieve aandachtstrekkers de volgende zijn: beloning, nieuw, status, emotie, inclusie en hulp. Als je deze op de juiste manier inzet voor jouw tekst of presentatie, zul je zeker de aandacht krijgen van jouw doelgroep. 
    5. Maak de aandachtstrekker ook visueel aantrekkelijk
      Een aandachtstrekker mag ook visueel ondersteund worden, zodat het makkelijker is om ook echt de aandacht te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een opvallend lettertype, zwarte letters of bijvoorbeeld een cursief stuk tekst. 

    Veelgestelde vragen

    Hoe schrijf je aandachtstrekker?

    Een aandachtstrekker zorgt ervoor dat je de lezer prikkelt om door te lezen. Maak hem niet te lang en laat vooral zien hoe je een probleem van de lezer kunt oplossen en dat ze voor de oplossing de rest van de tekst moeten lezen.

    Hoe trek je de aandacht van een lezer betoog?

    Als je de aandacht van de lezer wil trekken voor een betoog, moet je de lezer nieuwsgierig maken naar de argumenten achter jouw mening. Presenteer je mening ietwat overdreven in de inleiding, zodat mensen nieuwsgierig worden naar de argumenten.

    Wat is een aandachtstrekker?

    Een aandachtstrekker is de eerste zin onder de titel van je tekst. Hiermee wil je de aandacht van de lezer trekken en zorgen dat ze blijven lezen.

    Advertentie