De beste gezondheidsvoordelen van ashwagandha

Laatst bijgewerkt: 13 januari 2023

Ashwagandha is een niet-toxisch kruid dat aandacht krijgt vanwege zijn vermogen om stress en angst te moduleren. Het kruid is een belangrijk onderdeel van de eeuwenoude Ayurveda, de traditionele geneeswijze in India, en wordt gebruikt om een ​​reeks aandoeningen te behandelen. Ashwagandha heeft dan ook meerdere gezondheidsvoordelen, hieronder lees je daar meer over. 

Wat kun je lezen in dit artikel?

    Verhoogt spieren en kracht

    Onderzoekers blijven de werkzaamheid van ashwagandha bestuderen bij het verbeteren van kracht en spieromvang. Een studie wees uit dat deelnemers meer snelheid en kracht ervoeren. Een andere studie constateerde een toename van de spierkracht, naast een lager percentage lichaamsvet en een verlaagd cholesterolgehalte wanneer ashwagandha werd geconsumeerd. Sommige deelnemers sliepen ook beter, maar deze studie vergeleek de consumptie van ashwagandha niet met een placebo. Ashwagandha-behandelingen leverden positieve resultaten op in een ander onderzoek dat uitsluitend met mannelijke deelnemers werd uitgevoerd. In vergelijking met de placebogroep zagen mannen die ashwagandha kregen een significante toename in spierkracht (gemeten met behulp van bankdrukken en leg extension-oefeningen) en spieromvang in hun armen en borstkas, evenals een significante vermindering van het percentage lichaamsvet en spiermassa na de training. 

    Verlicht stress en angst

    Ashwagandha is misschien het best bekend om zijn stressverlichtende eigenschappen. Verschillende onderzoeken benadrukken dit voordeel en observeren het vermogen van ashwagandha om de stress- en angstniveaus van deelnemers aanzienlijk te verminderen. Een specifiek onderzoek toonde aan dat ashwagandha ook de slaapkwaliteit ten goede kan komen – onderzoekers bevestigden dat deelnemers veel beter sliepen met doses van het kruid in vergelijking met placebo-doses.

    Verscherpt focus en geheugen

    Ashwagandha kan helpen bij het verbeteren van de cognitie, het geheugen en het vermogen om motorische reacties uit te voeren na instructie. Kleine studies hebben aangetoond dat Ashwagandha, in vergelijking met een placebo, de reactietijden van de deelnemers aanzienlijk verbeterde tijdens cognitie- en psychomotorische tests (die het vermogen meten om op instructies te reageren en een aangegeven actie uit te voeren). Eén studie toonde zelfs aan dat ashwagandha de aandachtsspanne van deelnemers aanzienlijk verbeterde, evenals hun onmiddellijke en algemene geheugen bij verschillende tests.

    Verlaagt bloedsuiker en vet

    Een paar kleine klinische onderzoeken hebben aangetoond dat ashwagandha nuttig is bij het verlagen van de bloedglucosewaarden en triglyceriden (het meest voorkomende type vet in het bloed). Een studie vergeleek de bloedsuikerverlagende effecten van ashwagandha met die van medicijnen die worden voorgeschreven voor diabetes type 2.

    Verhoogt de vruchtbaarheid bij mannen

    Ashwagandha kan ook reproductieve voordelen bieden voor mannen. Het is aangetoond dat het toedienen van ashwagandha aan onvruchtbare mannen de spermakwaliteit aanzienlijk verbetert door de reproductieve hormoonspiegels opnieuw in evenwicht te brengen. Na één studie werd 14% van de partners van de mannelijke patiënten zwanger.

    Verbetert de seksuele functie bij vrouwen

    Ten minste één klinische studie geeft aan dat ashwagandha gunstig kan zijn voor vrouwen met seksuele disfunctie. De toediening van ashwagandha resulteerde in significante verbeteringen in opwinding, lubricatie, orgasme en tevredenheid, zoals zelf gerapporteerd door de deelnemers. Het verbeterde ook aanzienlijk het aantal succesvolle seksuele ontmoetingen en verbeterde statistieken van leed rond hun seksleven en seksualiteit.

    Advertentie