Laatst bijgewerkt: 14 augustus 2023
Ben jij pas net begonnen als manager, maar heb je het idee dat je nog heel wat te leren hebt, of heb je nog een aantal punten waarop jij jezelf graag wil verbeteren? Het is natuurlijk super goed als je dit zelf merkt en dit aan jezelf toegeeft, maar het kan lastig zijn om meteen te weten hoe je dit aan moet pakken. In dit artikel geven we je 3 tips om een betere manager te worden!
Je bent nooit uitgeleerd, dat geldt ook in het managers vak. Als je het gevoel hebt dat jij je nog verder wil ontwikkelen als manager, kun je altijd een management training volgen. Er zijn vandaag de dag een hoop verschillende soorten trainingen die je als manager kunt volgen. Trainingen die zich op verschillende vaardigheden en manieren van leidinggeven focussen. Het is ook een goede manier om erachter te komen welke managementstijl het beste bij jou past, mocht je dat nog niet zo goed weten. Daarnaast zijn er diverse thema’s waarin jij je verder kunt ontwikkelen als manager, denk bijvoorbeeld aan communicatie of verandermanagement. Het managementteam is de spiegel van een organisatie, dus het is belangrijk dat jij je altijd zelfverzekerd voelt in je rol. Veel werkgevers zijn daarom wel bereid om management trainingen te vergoeden voor hun managers. Dat maakt het natuurlijk een extra aantrekkelijke optie.
Manager zijn betekent niet dat je alleen de taak hebt om te zorgen dat alle doelen van het bedrijf worden behaald. Jij bent ook verantwoordelijk voor de sfeer binnen een team en voor de mate waarin medewerkers zich gewaardeerd voelen. Probeer dus altijd empathisch te zijn naar jouw team toe. Misschien speelt er wel iets thuis waardoor ze er niet helemaal bij zijn. Praat met ze in plaats van alleen te pushen dat er doelen behaald moeten worden. Dit zal jouw team zeker waarderen!
Probeer jouw team te vertrouwen als manager zijnde en vermijd micromanagement. Dit zal alleen maar zorgen voor irritatie binnen het team, wat het behalen van doelen juist weer in de weg zit. Heb er vertrouwen in dat jouw team weet wat ze doen en hoe ze het moeten doen en kijk niet constant op hun vingers. Geef ruimte voor eigen inbreng, dat bevordert de creativiteit binnen het team.
Wat zijn de 5 taken van een manager?
De taken van een manager zijn plannen, organiseren, coördineren, instrueren en controleren.
Hoe word ik een betere manager?
Zelfkennis, aandacht en reflectie zijn belangrijke begrippen als je een betere manager wil worden. Het volgen van een management training kan je ook op weg helpen.
Wat is belangrijk als manager?
Een goede manager voelt zich echt verantwoordelijk voor zijn of haar team, niet alleen op het gebied van doelen behalen, maar ook op het gebied van werkgeluk en de sfeer binnen het team.