3 tips om personeel te werven 

Laatst bijgewerkt: 19 juni 2024

Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is het niet altijd even makkelijk om personeel te vinden, dat hebben veel bedrijven inmiddels wel ondervonden. Daarnaast kampen er ook nog een hoop ondernemingen met een personeelstekort, dus nieuwe mensen werven is belangrijker dan ooit. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw vacature nog opvalt tussen al die openstaande functies bij talloze bedrijven? In dit artikel geven we je 3 tips om effectief personeel te werven!

Wat kun je lezen in dit artikel?

    1. Recruitment outsourcing process 

    Met het Recruitment Outsourcing Process combineer je job marketing, interim recruitment en employer branding voor een optimale recruitment strategie. Alleen een vacature plaatsen op LinkedIn en een aantal vacaturesites is momenteel niet altijd genoeg om goede sollicitanten aan te trekken. Je moet zorgen dat jouw bedrijf opvalt ten opzichte van al die andere potentiële werkgevers. Hiervoor raden we aan om diverse kanalen in te zetten naast een traditionele geschreven vacature. Denk bijvoorbeeld aan social media. Zeker als je graag jongere mensen in je team wil, is het belangrijk om campagne te voeren op social media kanalen die relevant zijn voor jouw doelgroep. Hiermee vergroot je niet alleen de kans op sollicitanten, je maakt ook de naam van je bedrijf bekender. 

    2. Geschikte kandidaten persoonlijk benaderen 

    Een andere goede manier om extra op te vallen als werkgever is door geschikte kandidaten zelf te benaderen, ook als ze nog niet gesolliciteerd hebben op jouw vacature. Je kunt ze bijvoorbeeld via LinkedIn een bericht sturen. Dit is wat meer werk dan je normaal hebt aan een sollicitatieprocedure, maar het is het zeker waard als je op zoek bent naar iemand die echt goed in je team past. Mocht je zelf de tijd niet hebben om dit op te pakken, dan kun je dit ook laten doen door interim recruiters die hiervoor in te huren zijn. Dit zijn recruiters van buitenaf die een groot deel van het recruitmentproces voor je over kunnen nemen, zodat je op andere dingen kunt focussen. 

    3. Gebruik social media in je recruitment proces 

    Het is altijd verstandig om social media in te zetten als je op zoek bent naar personeel, zeker als je graag jonge mensen in je team wil. Op LinkedIn kun je proberen te zoeken naar de hashtag ‘afgestudeerd’. Zo vind je potentiële kandidaten die net klaar zijn met hun studie. Ook TikTok, Facebook en Instagram kunnen goede kanalen zijn als ze aansluiten bij jouw doelgroep!

    Veelgestelde vragen

    Wat is de beste manier om personeel te werven?
    De beste manier om personeel te werven is vaak nog steeds het inzetten van het netwerk van je bedrijf en je medewerkers. Zo vind je namelijk vaak de mensen die het beste bij jouw bedrijf en team passen. Dat is erg belangrijk voor het vinden van medewerkers die lang bij het bedrijf gaan blijven.

    Wat zijn de beste wervingskanalen?
    Jouw eigen netwerk en dat van jouw bedrijf en medewerkers is een goed kanaal om personeel te werven, maar ook social media kanalen zoals LinkedIn, TikTok, Facebook en Instagram zijn vandaag de dag goede kanalen hiervoor.

    Hoe maak je een wervingsstrategie?
    Bedenk wat voor mensen in je team passen en waar je deze mensen waarschijnlijk kunt vinden!

    Advertentie