De voordelen en nadelen van het volgen van een streng militair dieet maart 7th, 2019 Nugevonden

De voordelen en nadelen van het volgen van een streng militair dieet


Home » Artikelen » De voordelen en nadelen van het volgen van een streng militair dieet

Veel mensen willen in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk afvallen. Crashdiëten zoals het militair dieet worden daarom ook steeds populairder. Het militair dieet wordt ook wel het drie dagen dieet genoemd. Je dieet namelijk maar drie dagen, maar dan wel heel erg streng. Je probeert drie dagen lang zo weinig mogelijk calorieën binnen te krijgen. Het doel is dat je net dat beetje afvalt wat je nodig hebt om weer in een broek te passen of dat vetrandje weg te werken. Men zegt dat je wel 5 kilo per week kunt afvallen door het volgen van dit strenge dieet. Er bestaan echter veel fabels over dit soort diëten en ze kunnen ook gevaarlijk zijn, omdat je zo weinig eet. In dit artikel zullen de voor- en nadelen van een militair dieet worden besproken. Zo kun je voor jezelf een weloverwogen keuze maken voor een crashdieet of een langdurig dieet.

Wat is een militair crashdieet?

Het is ten eerste natuurlijk belangrijk om goed uiteen te zetten wat een militair crashdieet nu eigenlijk is. Het doel is om zo weinig mogelijk calorieën binnen te krijgen op een dag. Het gemiddelde aantal ligt in dit dieet zo rond de 1000. Dat is bijna de helft van de aanbevolen hoeveelheid voor een gezonde volwassene. Drie dagen heel streng en de andere vier dagen van de week wordt een gezond licht dieet aangeraden. Veel water drinken is tijdens dit dieet ontzettend belangrijk. Het is belangrijk om geen frisdranken met suiker te drinken en ook cafeïne wordt afgeraden. Het drinken van cafeïne zorgt er namelijk voor dat je meer vocht vast gaat houden. Het is niet de bedoeling dat je dit dieet voor een lange tijd gaat volgen. Het is puur bedoeld om een paar kilo in een korte tijd te verliezen. Je krijgt maar weinig voedingsstoffen binnen en dit kan op lange termijn erg slecht zijn voor je gezondheid.

Voordelen militair crashdieet

Om te bepalen of het militair dieet is voor jou is moet je natuurlijk de voordelen en nadelen op een rijtje zetten. Daarnaast is het belangrijk dat je een goed beeld hebt van wat je wilt bereiken. Als je graag weer in je broek wilt passen is dit een goed dieet voor je, maar als je tientallen kilo’s moet afvallen kun je beter iets anders kiezen. Het grote voordeel is natuurlijk dat je in een korte tijd gewicht verliest. Eventjes heel streng zijn voor jezelf en daarna kun je gewoon door. Het is dan natuurlijk wel belangrijk dat je gezond blijft eten en niet je verloren gewicht er weer aan eet.

Nadelen militair crashdieet

Het grootste nadeel is dat het gewicht dat je verliest niet eens per se vet is. Het kan zomaar dat je alleen vocht en spiermassa verliest. Dat betekent dus niet dat je per definitie gezonder bent. Het is ook zo dat je zo weinig calorieën en voedingsstoffen binnenkrijgt dat je je slap gaat voelen en hoofdpijn kunt krijgen. Ook krijg je veel honger van dit soort crashdiëten. Je lichaam gaat in een soort spaarstand staan waardoor er zuinig met energie omgegaan wordt. Hierna wordt vet sneller opgeslagen. Je mag tijdens dit dieet heel weinig en wat je mag is niet eens gezond. In boterhammen en hotdogs zitten veel koolhydraten en koolhydraten maken je dik. Een aantal aanpassingen aan het militair dieet zouden ervoor kunnen zorgen dat je wel een gezond dieet volgt, want met de basis van het dieet is niet zoveel mis.  

Black friday 2019 - vrijdag 29 november - Cyber monday 2019 - maandag 2 december

Wat je kunt verwachten van een militair crashdieet

Hieronder zal een schema staan van wat het militair dieet precies inhoudt en wat je wel mag eten in de drie dagen dat het dieet duurt:

Dag 1:

Ontbijt: 1/2 grapefruit, 1 geroosterde boterham, 2 eetlepels pindakaas, 1 kop koffie of thee

Lunch: 1/2 blikje tonijn, 1 geroosterde boterham. 1 kop koffie of thee

Diner: 80 gram vlees, 1 kopje groene bonen, 1/2 banaan, 1 kleine appel, 1 eetlepel vanille-ijs

Dag 2:

Ontbijt: 1 ei, 1 geroosterde boterham, 1/2 banaan

Lunch: 1 kopje kwark, 1 hardgekookt ei, 5 crackers

Diner: 2 hotdogs, 1 stronkje broccoli, 1/2 kop wortels, 1/2 banaan, 1 eetlepel vanille-ijs

Dag 3:

Ontbijt: 5 crackers, 1 kleine appel, 1 plakje kaas

Lunch: 1 ei, 1 geroosterde boterham

Diner: 1 blikje tonijn, 1/2 banaan, 1 eetlepel vanille-ijs

Gezond militair dieet

Zoals al gezegd is dit dieet een dieet met heel weinig voedingsstoffen waardoor je eigenlijk alleen maar spiermassa verliest. Naast dat je je fysiek slecht en slap voelt kun je ook mentaal effecten ondervinden. Je lichaam gaat de energie naar andere vitale organen sturen. Met een paar aanpassingen aan het patroon kun je van het militair dieet een gezonder dieet maken. Je kunt gezonde recepten online vinden. Het brood is te vervangen voor een omelet. Omeletten bevatten veel eiwitten waardoor je je wel vol gaat voelen. Kies in plaats van de hotdogs een ander soort vlees. Groenten kun je gewoon meer eten. Je wordt echt niet dik als je een keer meer dan een kopje bonen eet. Ook het drinken van melk kan zorgen voor een gezonder dieet. Door het volgen van deze tips kun je ondanks het crashdieet toch gezond blijven en je beter in je vel voelen.