De voordelen van het bijhouden van je gewicht maart 7th, 2019 Nugevonden

De voordelen van het bijhouden van je gewicht


Home » Artikelen » De voordelen van het bijhouden van je gewicht

Als je wilt afvallen of als je een gezond gewicht wilt behouden is het bijhouden van hoeveel je weegt ontzettend belangrijk. Als je je gewicht bijhoudt weet je precies hoe je het doet en wat je misschien fout doet. Daarnaast is het zien dalen van je gewicht natuurlijk een goed middel om je te motiveren om door te gaan met je dieet. Je motivatie is in het begin van je dieet altijd erg sterk, maar in de loop van je dieet wordt dit steeds minder. Vaak heeft dat te maken met het feit dat afvallen in het begin vaak sneller gaat dan later. Hoe zwaarder je bent, hoe sneller dit in het begin gaat. Het verlies van gewicht stagneert op een gegeven moment en dit kan je motivatie heel erg naar beneden halen. Het goed bijhouden van je gewicht kan je hier heel erg mee helpen. Het is goed om te weten dat gewichtsverlies gewoon doorgaat, ook als je dat zelf niet zo goed meer merkt. In dit artikel staan een aantal voordelen van het bijhouden van je gewicht en je leest hoe je het beste je gewicht bij kan houden. Maak er in elk geval geen obsessie van en blijf gemotiveerd.

Behaal gemakkelijk je doelen

Een eerste voordeel van het goed bijhouden van je gewicht is dat je een goed zicht behoudt op je doelen. Het is belangrijk om duidelijke doelen te stellen tijdens je dieet. Er leuk uitzien is natuurlijk een doel, maar is niet specifiek. Stel een streefgewicht en werk daar naartoe. Door het bijhouden van je gewicht kun je zien hoe je steeds dichter naar je streven toe gaat. Dat is erg leuk om te zien en je behaalt je doelen gemakkelijk. Daarnaast kun je je levensstijl aanpassen aan je progressie. Gaat het niet snel genoeg? Pas daarop je eetpatronen aan.

Motivatie van gewichtsverlies

Motivatie is al genoemd als voordeel, maar is dan ook erg belangrijk bij het afvallen. Als je je motivatie kwijtraakt kun je zomaar in je oude patronen terugvallen en heb je die kilo’s er zo weer aan. Dat is natuurlijk zonde. Het werkt goed voor je motivatie om te zien dat de kilo’s eraf gaan. Daarnaast zie je meteen welke dingen effect hebben op je gewicht. Ben je uit eten geweest? Dan zie je in je schema terug hoeveel effect dat heeft gehad.

Een gezonde levensstijl

Het bijhouden van je gewicht heeft niet alleen tijdens het afvallen veel voordelen. Ook als je op je streefgewicht bent kan het zin hebben om je gewicht bij te houden. Je kunt zo monitoren of je levensstijl goed genoeg is om je op dat gewicht te houden. Ook als je nooit te zwaar bent geweest kan het geen kwaad om te weten dat je op een gezond gewicht blijft. Daarnaast is het ook een goed idee om je gewicht bij te houden en een dieet te volgen als je te licht bent. Je weet dan precies hoeveel je moet aankomen en wat je moet doen om op een gezond gewicht te behalen. Het berekenen en bijhouden van je BMI is daarbij ook belangrijk.

Hoe je het beste je gewicht kunt bijhouden

Nu je weet welke voordelen het heeft om je gewicht bij te houden wil je natuurlijk ook weten hoe je dit het beste kunt doen. Het is namelijk belangrijk dat je dit goed en consequent blijft doen. Anders heeft het alsnog geen zin. Ten eerste is het belangrijk om je niet elke dag obsessief te wegen. Je gewicht kan schommelen. Bijvoorbeeld bij vrouwen door de cyclus heen. Het kan dat je een tijdje meer vocht vasthoudt waardoor je zwaarder bent. Ook op bepaalde momenten van de dag ben je lichter of zwaarder dan op andere momenten. Je kunt het beste een keer per week een vast moment op de dag bepalen om je te wegen. Het beste moment is in de ochtend, meteen als je uit bed komt. Je bent namelijk zwaarder aan het einde van de dag als je gegeten hebt en dit nog niet is verteerd.

Black friday 2019 - vrijdag 29 november - Cyber monday 2019 - maandag 2 december

Ook je vetpercentage speelt een belangrijke rol bij overgewicht. Met een huidplooimeter kun je zelf meten uit hoeveel vet je lichaam bestaat. Daarnaast kun je ook door middel van je BMI bijhouden of je op een gezond gewicht zit. Er zijn ook verschillende manieren die je kunt proberen om je gewicht bij te houden. Zo zijn er apps, websites en kun je zelf je gewicht bijhouden. Hieronder staan vijf manieren om dit te doen. Lees ze eens door en probeer zelf wat het beste bij jou past.

  1. Bullet journal

Bullet journals zijn ontzettend populair aan het worden. Het is eigenlijk een soort dagboek dat je helemaal zelf samen kunt stellen. Je kunt hierin ook je gewicht bijhouden door zelf tabellen of grafieken te maken. Als je creatief genoeg bent en genoeg discipline hebt kan dit een ontzettend leuke manier zijn om je voortgang bij te houden. Je bepaalt zelf wat je wel en niet wilt bijhouden. Kies er bijvoorbeeld voor om je eetgewoonten erbij te zetten of hoeveel water je drinkt. Het werkt daarnaast ontzettend rustgevend om je eigen grafiekjes te tekenen en in te kleuren.

  1. Apps

Er zijn ontzettend veel apps waarin je je gewicht kunt bijhouden. Je kunt op die manier altijd je voortgang inzien. Niet alleen kun je je gewicht bijhouden, maar ook je voeding en je beweging. Zo heb je bijvoorbeeld LifeSum. Hierin kun je je voeding, gewicht en beweging in één app bijhouden. Er zijn nog veel meer apps die je kunt gebruiken. ‘Gewicht bijhouden’ intypen in de app store geeft je al een hoop opties. Kies zelf welke app je zelf het fijnst vindt om te gebruiken.

  1. Het voedingscentrum

Het Voedingscentrum heeft zelf een app ontwikkeld: Mijn Eetmeter. Hierin kun je bijhouden wat je eet en hoeveel je beweegt. Je kunt al je calorieën bijhouden en daarnaast weet je in hoeverre je eet volgens de Schijf van Vijf. Ook de voedingsstoffen van je maaltijden worden aangegeven door de app. Er wordt ook getoond of je je aan de bewegingsnorm houdt en hoeveel je daarmee verbrandt. Een handige app ontwikkeld door mensen die er verstand van hebben.

  1. Wij vallen af website

Heb je geen smartphone of wil je deze liever niet gebruiken om je gewicht bij te houden, dan hoeft dat geen probleem te zijn. Via je laptop kun je op allerlei websites terecht voor hetzelfde als in de apps. Zo heb je bijvoorbeeld de website van Wij vallen af. Met deze website maak je een account en daarmee kun je gemakkelijk je doelen instellen. Je kunt daarna steeds je gewicht invoeren en de website maakt voor jou een grafiek. Je BMI wordt ook berekend. In één oogopslag zie je je voortgang en hoe ver je van je doel verwijderd bent.

  1. Maak foto’s van je voortgang

Je kunt daarnaast ook foto’s maken van je vooruitgang. In plaats van, of als toevoeging aan, het wegen kun je wekelijks een foto (laten) maken van je lichaam. Als je ze allemaal bij elkaar zet kun je goed zien hoe je lichaam verandert naar mate je meer gewicht verliest. Het kan erg fijn zijn om dit later allemaal terug te zien.