Alles wat je moet weten over vitamine B12 maart 7th, 2019 Nugevonden

Alles wat je moet weten over vitamine B12


Home » Artikelen » Alles wat je moet weten over vitamine B12

Vitamine B12 is een vitamine die belangrijk is voor de aanmaak van bloed en zenuwen. Er komt steeds meer belangstelling voor deze vitamine. Veel mensen vragen zich af of ze misschien een tekort hebben. Daarnaast bestaan er ook veel fabels en zijn er veel onjuistheden over deze vitamine in omloop. In dit artikel zal worden uiteengezet waar je op moet letten en hoe je een tekort aan deze vitamine kunt herkennen. Ook worden alle feiten én fabels over vitamine B12 voor je op een rijtje gezet. Na het lezen van dit artikel weet jij alles over de werking van vitamine B12 en kun je met een gerust hart verder met je gezonde leven.

Feiten en fabels

Hieronder zullen een aantal feiten en fabels over vitamine B12 worden uitgelicht.

Feit: Vitamine B12 is belangrijk voor de zenuwen het bloed

Dit is absoluut waar. Vitamine B12 speelt namelijk een grote rol in de aanmaak van rode bloedcellen en is ook zeer belangrijk voor de groei.


Fabel: Ik moet tabletten slikken om genoeg B12 binnen te krijgen

Veel mensen zijn bang dat ze te weinig vitamine B12 binnenkrijgen en willen tabletten slikken. Niets is echter minder waar. In Nederland bevat onze dagelijkse voeding in principe genoeg B12 om gezond te blijven. Eigenlijk bevat het zelfs meer dan de aanbevolen hoeveelheid. Voor veganisten is het echter een ander verhaal. Zij lopen doordat ze geen vlees eten een groter risico op een tekort. Laat bij twijfel je bloed controleren door een arts en ga niet zomaar zelf extra vitamines slikken.

Feit: Een symptoom van een tekort aan vitamine B12 is geheugenverlies

Een van de vele verschillende symptomen van een tekort aan vitamine B12 is problemen met het geheugen. Dit komt doordat een vitamine B12 tekort zorgt voor bloedarmoede en schade aan het zenuwstelsel. Ook vermoeidheid, geen eetlust en hoofdpijn kunnen veroorzaakt worden door een vitamine B12 tekort. Ga altijd eerst naar de huisarts voordat je zelf conclusies trekt.

Fabel: Pernicieuze anemie is een vitamine B12 tekort

Je spreekt alleen van pernicieuze anemie wanneer het tekort aan vitamine B12 wordt veroorzaakt door een specifieke oorzaak, namelijk auto-immuun gastritis. Deze auto-immuunziekte belemmert de opname van vitamine B12 in de maag waardoor er een tekort ontstaat. Daardoor ontstaat een specifieke vorm van bloedarmoede. Een tekort aan vitamine B12 kan ook andere oorzaken hebben en is dus niet altijd pernicieuze anemie.

Feit: Teveel vitamine B12 is niet erg

Als je teveel vitamine B12 binnenkrijgt is dat niet erg. Als je gezond eet dan haal je al teveel uit je eten. Je lichaam kan zelf de opname van een teveel aan vitamine B12 beperken. Hoe meer je inneemt, hoe minder je lichaam zelf opneemt. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je teveel vitamine B12 eet.

Fabel: Vitamine B12 zit alleen in vlees

Het klopt dat vitamine B12 in vlees zit, maar ook andere dierlijke producten zoals ei en producten met melk. Dit is dan ook de reden dat veganisten en vegetariërs vaak een tekort aan vitamine B12 en ijzer hebben. Gelukkig zijn er producten verkrijgbaar die toegevoegde vitamine B12 hebben. Veel vervangers voor vlees en melk hebben toegevoegde vitamine B12. Kijk hiervoor goed op de verpakking.

Feit: Je kan op meerdere manieren vitamine B12 opnemen

Vitamine B12 kan zowel in de maag als in de darmen worden opgenomen. Actieve opnamen gebeurt in de darmen en passieve opname gebeurt in het gehele maag-darm kanaal via diffusie. Maar 1% van alle opname gebeurt op de passieve manier.  

Fabel: Vitamine B12 beïnvloedt je haar en nagels

Onderzoeken wijzen uit dat vitamine B12 niet direct met gezonde haren, huis en nagels in verband wordt gebracht. Wel is het zo dat een gewone gezonde voeding bijdraagt aan gezonde haren, nagels en huid. Het is wel bewezen dat vitamine A, B2, B3, B5 en ijzer een directe rol spelen bij de gezondheid van je huid, haar en nagels. Een normale gezonde voeding zorgt er dus voor dat alles gezond blijft en er goed uit blijft zien. Extra vitamine B12 zal je hierbij niet helpen.

Heb ik een vitamine B12 tekort?

Het is belangrijk om al je symptomen op een rijtje te zetten. Enkele klachten die kunnen ontstaan door een tekort aan vitamine B12 zijn zenuwproblemen en bloedarmoede. Bij zenuwproblemen kun je denken aan tintelingen, evenwichtsproblemen en minder gevoel in je benen en vingers. Bloedarmoede is onder andere te herkennen aan vermoeidheid, kortademigheid, duizeligheid en oorsuizen. Meestal merk je eerst de problemen aan je zenuwstelsel. Houd er rekening mee dat een tekort erbij iedereen anders uitziet. Sommige mensen tonen juist helemaal geen symptomen. Een tekort aan vitamine B12 kan veel oorzaken hebben. Zo kan het ontstaan door bepaalde medicijnen en als je teveel alcohol drinkt. Sommige ziektes veroorzaken een verminderde opname van vitamine B12 in de maag of darmen. Ook als je vegetariër of veganist bent loop je een groter risico op een tekort aan vitamine B12.

Wat te doen bij een vitamine B12 tekort

Als je vermoedt dat je een tekort aan vitamine B12 hebt is het belangrijk dat je niet zelf de diagnose stelt. Ga altijd naar je huisarts en overleg al je symptomen. Misschien is er wel iets anders aan de hand. De huisarts bepaalt aan de hand van je situatie of het nodig is om je bloed te laten controleren op vitamine B12. Je huisarts bepaalt dan je behandeling. Vaak zul je bij een tekort extra vitamine B12 moeten gaan slikken. Je kunt een tekort aan vitamine B12 gemakkelijk voorkomen door bij te houden wat je eet. Als vegetariër kun je genoeg melkproducten en ei eten om je vitamine B12 op niveau te houden. Als veganist kun je producten kiezen die toegevoegde vitamine B12 bevatten of tabletten gaan slikken. Raadpleeg voor tabletten eerst je huisarts.