Tips tegen zweetvoeten mei 8th, 2018 Nugevonden

Tips tegen zweetvoeten


Home » Artikelen » Tips tegen zweetvoeten
Tips tegen zweetvoeten

Ook last van zweetvoeten of stinkende voeten? Onderstaand 16 tips om hier vanaf te komen.

1. Was uw voeten – vaak.

Het klinkt vanzelfsprekend, maar het is essentieel dat u uw voeten nauwgezet schoon houdt. Gebruik warm zeepsop en was uw voeten zo vaak als nodig is – meerdere malen per dag als u veel zweet of iets ruikt. Gebruik een zacht borsteltje, ook tussen de tenen, en droog uw voeten grondig af.

2. Poeder de tenen.

Breng na het wassen wat voetpoeder, maïszetmeel of een schimmelwerende spray aan. Een andere goede methode om voeten koel en droog te houden, is het strooien van talkpoeder of maïszetmeel in de schoenen.

3. Gebruik een transpiratiewerend middel.

Om voetengeur te bestrijden kunt u een transpiratiewerend middel of deodorant rechtstreeks op uw voeten aanbrengen. Er bestaat speciale voetdeodoranten, maar een gewone okseldeodorant is even goed. U moet echter wel weten dat een deodorant alleen de geur wegneemt, maar niet het zweten stopt. Transpiratiewerende middelen pakken beide problemen aan. Producten die aluminiumchloridehexahydraat bevatten, worden het meest aanbevolen. Gebruik echter geen transpiratiewerend middel als u last hebt van voetschimmel, want dat geeft irritatie.
Gebruik bij voorkeur rollers in plaats van sprays, omdat bij de laatste een groot deel van de transpiratiewerende werking verloren gaat in de lucht. Pas het product in het begin dagelijks twee- tot driemaal toe, en bouw het gebruik later geleidelijk af tot eenmaal per dag.

4. Trek regelmatig schone sokken aan.

Een logische aanpak voor overmatig zwetende en riekende voeten is zo vaak mogelijk schone sokken aan te trekken – zelfs drie- tot viermaal per dag. Draag ook altijd sokken van natuurlijke vezels, zoals katoen, omdat deze veel beter absorberen dan synthetische materialen.

5. Draag twee paar.

U kunt het zweten ook verminderen door twee paar sokken te dragen.
Op het eerste gezicht lijkt dit tegenstrijdig, maar de luchtholten die ontstaan tussen de twee lagen materiaal, bevordern de afkoeling. Trek eerst een paar katoenen sokken aan, met daar overheen een paar wollen. Synthetische materialen zijn uit den boze, omdat ze het zweten stimuleren.

<h36. >Draag open schoenen.

Dichte schoenen werken zweetvoeten in de hand en vormen een ideale omgeving voor bacteriën, waoordoor de geur nog heviger wordt en u nog meer gaat zweten. Draag daarom waar het kan sandalen en schoenen met een open punt, maar hoed u voor rubber- en plasticschoenen, die de voeten vrijwel niet laten ademen. Draag ook nooit twee dagen achter elkaar dezelfde schoenen. Het duurt minstens 24 uur voor schoenen volledig droog zijn.

7. Slaap er een nachtje over.

Een chiropodist raadt deze nachtelijke behandeling aan om de voeten droog te maken. Was uw voeten grondig met ontsmettingsalcohol om ze droog en koel te maken. Breng vervolgens een krachtig deodorantpoeder aan onder de voetzolen. Wikkel de voeten in met plasticfolie (om het zweten te bevorderen, zodat de deodorant beter in de huid kan dringen). Trek sokken aan over de plasticfolie en houd ze ook tijdens het slapen aan. Was ’s ochtends het overtollige poeder van uw voeten. Doe dit een week lang elke nacht, daarna een- of tweemaal per week, al naargelang de behoefte.

8. Neem regelmatig een voetbad.

Allerhande middeltjes voor in het voetbad helpen de voeten droog en de geur binnen de perken te houden.

9. Thee.

Tannine, aanwezig in theezakjes, is een droogmakende stof. Laat drie of vier theezakjes ongeveer 10 minuten trekken in 1 liter kokend water en voeg vervolgens voldoende koud water toe tot u een aangenaam voetbad krijgt. Laat uw voeten 20 tot 30 minuten weken, droog ze af en breng het voetpoeder aan. Herhaal dit tweemaal per dag tot u het probleem onder controle hebt. Wanneer u dit vervolgens tweemaal per week blijft doen, mag u normaalgesproken geen last meer hebben van voetengeur.

10. Zeezout.

Voor extreme zweetvoeten wordt aangeraden een voetbad te nemen in een oplossing van een halve beker zeezout (grover dan gewoon keukenzout) in 1 liter water.

11. Aluminiumacetaat.

Neem één- of tweemaal per dag een voetbad in een oplossing van koud water en aluminiumacetaat, dat droogmakende eigenschappen bezit. Laat uw voeten 10 tot 20 minuten weken.

12. Natriumbicarbonaat.

Dit maakt het oppervlak van de voet zuurder, waardoor er minder geur wordt geproduceerd. Los 1 eetlepel zuiveringszout op in 1 liter water. Laat uw voeten hierin tweemaal per week een kwartier weken.

13. Azijn.

Ook een middel om een zuur voetbad te maken. Los 125 ml azijn op in 1 liter water. Laat uw voeten hierin tweemaal per week een kwartiertje weken.

14. Warm en koud water.

Neem afwisselend warme en koude voetbaden. Hierdoor wordt de bloedtoevoer naar uw voeten afgeremd, waardoor ze minder gaan zweten. Vervolgens maakt u een derde voetbad van ijsblokjes en citroensap. Ten slotte wrijft u uw voeten in met alcohol om ze af te koelen en te drogen. Bij warm weer, wanneer uw voeten sterk zweten, is het misschien raadzaam dit dagelijks te doen. Let op: diabetici en mensen met een slechte bloedsomloop mogen deze behandeling niet toepassen.

15. Salie.

Enkele snufjes van de gedroogde en verbrokkelde blaadjes van dit kruid in uw schoenen kunnen helpen tegen voetengeur.

16. Geurvreters.

Dit zijn inlegzooltjes die geactiveerde houtskool bevatten en het vocht absorberen, waardoor de geur vrijwel verdwijnt.

Bekijk hier de beste producten tegen voetschimmel.